Jongens zijn slimmer dan meisjes…
en andere mythes over leren en onderwijs. Zo luidt de titel
van het boekje dat onlangs verscheen, geschreven door mijn twittervriendjes
Pedro de Bruyckere en Casper Hulshof. Een klein, en zeer handig boekje waarin
ze een aantal ideeën over leren en onderwijs aan kritisch onderzoek
onderwerpen. En hard nodig ook, als je
sommige stellige uitspraken hoort die in onderwijsland rondgaan.
Want kloppen die wel?
Zo hoorde ik de bijlesdocent wiskunde van mijn dochter laatst zeggen: kinderen leren het best door iets aan een
ander uit te leggen. Even bladeren en inderdaad: onzin. Vaak wordt verwezen
naar de “Glasserpyramide (of Dale, of NTL) waarbij de laagste score (10%) op
wat er van de onderwezen stof onthouden wordt komt van uitleg door een leraar,
en de hoogste score (90%) van het zelf uitleggen van de lesstof. Het probleem
bij deze pyramide is, dat de herkomst volkomen onduidelijk is en de ingevulde
percentages blijken al helemaal niet te kloppen. De verschillende manieren van
leren zouden net zo goed in een vierkant kunnen staan. Inderdaad kunnen kinderen iets pas goed uitleggen als ze het goed beheersen, dus als ze al in de top van die pyramide zitten, maar het is niet zo dat ze het zelf beter begrijpen dóór het uit te leggen. Nu had ik de
tegenwoordigheid van geest om niet meteen met de fonkelnieuwe
wiskundebijlesleraar in discussie te gaan, maar ik houd het wel in mijn achterhoofd:
uitleggen aan anderen is voor mijn dochter misschien niét de beste manier om
wiskundebijles te krijgen.
Er heersen overal, dus ook in onderwijsland, vele mythes die
ons denken en handelen zin en/of richting geven. Zo wordt algemeen gedacht dat
jongens het slechter doen omdat het onderwijs feminiseert. Inderdaad, jongens
zijn het slechter gaan doen (ten opzichte van meisjes dan) en inderdaad, het
onderwijs feminiseert. Maar het een is nog geen verklaring voor het ander. We
zeggen immers ook niet dat het onderwijs feminiseert omdát jongens het slechter
zijn gaan doen. Uit onderzoek blijkt op geen enkele manier dat jongens (of
meisjes) het slechter of beter doen bij een man of een vrouw voor de klas. Maar
in onderwijsland praten velen elkaar na, gevoed door een handvol pedagogen die
hun brood verdienen aan dergelijke onzin.
Zo verspreidt “onderwijs maak je samen” posters om in de
klas op te hangen. Op de roze poster staat hoe meisjes zijn en hoe meisjes
leren, zoals: “Ik heb een sterker
emotioneel geheugen” en “Omdat mijn hersenhelften beter kunnen samenwerken ben
ik beter in multitasken”. Op de blauwe poster staat ondermeer “Ik leer beter wanneer
mijn lichaam in beweging is” en “Ik ben eerder geneigd fysiek te reageren
wanneer ik me bedreigd of emotioneel geladen voel” en “Ik ben sterker in
ruimtelijk denken, mentale manipulatie en ruimtelijk denken.”
De Bruyckere en Hulshof zijn hier heel duidelijk over. Ten eerste
klopt het idee dat meisjes taliger zijn en jongens beter in wiskunde, niet. Althans,
niet vanuit hun biologische aanleg. In het verleden zijn wel verschillen
aangetoond, maar die hangen samen met sociale en culturele factoren. Dat
jongens het beter doen in wiskunde is een westers fenomeen en hangt samen met
opvoeding en het onderwijs zelf. Bovendien: meisjes die verbaal sterker zijn,
zijn vaak ook beter in wiskunde. Omdat je voor wiskunde veel taal nodig hebt.
Er is ook niet zoiets als een mannelijk brein of een
vrouwelijk brein. Er zijn gemiddeld genomen wel verschillen, maar de
verschillen tussen meisjes onderling, of tussen jongens onderling zijn veel
groter. En dat meisjes beter zouden scoren op een test waarin empathie wordt
gemeten is waar… totdat jongens tevoren wordt verteld dat zij beter zijn. Dan
scoren ze ook beter.
Het grote gevaar van dergelijke denkbeelden is namelijk de
selffulfilling prophecy: juist doordat mensen erin geloven, gaan ze ernaar
handelen. Ze zoeken naar hun eigen
gelijk en zien dat keer op keer bevestigd. Dat is het gevaar van docenten die
geloven dat jongens het beter doen met een man voor de klas: jongens gaan zich
daarnaar gedragen, en meisjes gaan geloven dat een vrouw voor de klas minder
waard is. Voorwaar een lonkend toekomstbeeld. En wat te denken van kinderen die
opgroeien met zo'n poster voor de klas?
Dergelijke denkbeelden kunnen ons houvast geven, maar als
ons handelen daardoor in de verkeerde richting wordt gestuurd, zijn we beter af
met nuances. Daarom zou iedereen die met onderwijs te maken heeft, het boekje
grondig moeten bestuderen.
Pedro de Bruyckere en Casper Hulshof: jongens zijn slimmer
dan meisjes en andere mythes over leren en onderwijs. Lannoo Campus/ Van Duuren
psychologie 2013.
http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/boysandgirls/
Leestips:
Asha ten Broeke: Het idee M/V. Ontmaskering van een hardnekkig denkbeeld.
Uitgeverij Maven Publishing 2010.Cordelia Fine: Waarom wij allemaal van mars komen. Hoe neuroseksisme aan de basis ligt van de verschillen tussen man en vrouw. Uitgeverij Lannoo 2011.
Dat over wiskunde en taligheid is toch niet helemaal uit de lucht gegrepen, schijnt het. Het ligt allemaal wat genuanceerder dan zo'n poster doet geloven, maar toch.
BeantwoordenVerwijderenZie: http://www.kennislink.nl/publicaties/meisjes-en-wiskunde
Er zijn inderdaad verschillen in wiskunde en taligheid, maar met name het wiskundeverschil is cultureel bepaald (en dus niet biologisch) daar is de schrijver op kennislink het ook over eens. Maar voor een betere beschouwing kan ik je het boek van Cordelia Fine aanraden.
BeantwoordenVerwijderenCultureel bepaald zou kunnen kloppen. In Birma bijvoorbeeld is het rollenpatroon zo dat de vrouw de financiële zaken afhandelt. Bijvoorbeeld op restaurant is het altijd een vrouw die de rekening maakt. Dit rollenpatroon zorgt er voor dat meisjes daar beter zijn in wiskunde dan jongens.
BeantwoordenVerwijderenDank voor je artikel, ik heb je geciteerd op mijn eigen blog:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.furorteutonicus.eu/2013/05/08/jongens-en-meisjes-in-de-klas-samen-of-apart/
Niet helemaal te linken aan je artikel maar wilde je hem toch niet onthouden: "Meer Easycratie in het onderwijs" (samengevat in 7 plaatjes en 5 stellingen) http://checkthis.com/abc2013
BeantwoordenVerwijderen