In het ABC van denkfouten behandelt Suzanne Weusten op in De Volkskrant van woensdag 16 januari 2013 de Selectieve Waarneming: het zien wat we verwachten. Als illustratie gebruikt
zij het verhaal dat op een vroege morgen in Washington, januari 2007, een
beroemd violist zich opstelde in een metrostation, waar 1100 mensen hem haastig
en ongeïnteresseerd passeerden en slechts 7 mensen naar zijn muziek wilden
luisteren waarvan slechts één hem herkende. Dit moet volgens de schrijfster (en niet
alleen volgens haar, ik heb het voorbeeld vaker voorbij zien komen) bewijzen
dat mensen alleen zien wat ze verwachten en “blind zijn voor onverwachte
gebeurtenissen” en erger nog: blind voor onverwachte en gratis schoonheid.
Maar tegelijk -op een ander niveau- is het concept ook van toepassing op haar eigen waarneming. Ook
zij ziet namelijk wat zij verwacht: 1100 ongeïnteresseerde mensen die alleen
binnen de context van de concertzaal de muziek van de violist kunnen waarderen.
Maar klopt dit wel? Hoeveel van de passanten in een willekeurig metrostation luisteren graag naar klassieke muziek en zijn
op de hoogte van het bestaan van de betreffende violist?
Ik zou de passanten in de Amsterdamse metro
niet de kost willen geven die bijvoorbeeld nog nooit van Leonidas Kavakos
hebben gehoord (tenzij hij de avond tevoren bij De Wereld Draait Door heeft
gespeeld, wat tot op heden nog niet is gebeurd). Doorgaans is dat beslist niet hetzelfde
publiek dat je `s avonds in Het Concertgebouw aantreft. En andersom vind je van
de volle zaal in het Concertgebouw slechts een enkeling `s morgens vroeg in de
metro terug. Het goede nieuws is dus dat, ondanks de haast in de ochtendspits
en ondanks het vroege tijdstip, er toch nog 7 mensen waren die stopten en oor
hadden voor deze onverwachte schoonheid. Er is nog hoop voor de mensheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten