vrijdag 5 juli 2013

Bloginterview door @marysjabbens

Wil jij je even voorstellen?

Ik ben Mieke van Stigt, socioloog en pedagoog, moeder van een dochter, woon al 27 jaar gelukkig samen, in een leuk huis met tuin en konijn.
Wat is de reden dat je bent gaan bloggen?

Ik ben gaan bloggen om mezelf meer te profileren maar tegelijk om mijzelf ook meer “uit te vinden”, om te zien waar mijn kracht ligt en welke onderwerpen me liggen. De blogs zijn voor mij een manier om mij te uiten en ook om te netwerken: mensen kunnen op die manier zien wie ik ben en wat ik doe.
Hoe lang blog jij al?
Hoe vaak blog jij?
Heb jij vaste tijden waarop jij je blogs schrijft?

Ik ben twee jaar geleden begonnen met bloggen en schrijf tussen de 1 en 4 blogs per maand. Soms zijn het teksten die ik al eens voor een ander doel geschreven had. Op die manier bouw ik aan een soort portfolio, met blogs over uiteenlopende onderwerpen. Ik heb geen vaste tijden waarop ik schrijf, maar krijg soms “drang” tot het schrijven. Ik wind me ergens over op en dan volgt het blog vanzelf.
Heb jij altijd een thema of idee waarover je wilt bloggen of komt dat pas als je er voor gaat zitten?
Blog jij over alles?
Hoe zou jij jouw blogs omschrijven?

De meeste thema’s waarover ik schrijf liggen op het gebied van opvoeding, onderwijs, levensloop of werk. Dat is een vrij breed gebied maar ik probeer in mijn benadering toch wel een soort rode lijn te brengen: ik belicht de andere kant van het verhaal, de historische en/of sociologische achtergrond en reageer vaak op onrecht (of in ieder geval mijn gevoel van onrecht). Er zijn geen onderwerpen die ik bij voorbaat uitsluit, of het moet de privacy van anderen in gevaar brengen. Daar ligt voor mij wel een grens.
In hoeverre en waarom houd jij rekening met jouw lezers, of doe je dat helemaal niet?
Zijn er onderwerpen waarover je wilt schrijven maar het nog niet durft/wil/kan?

Ik schrijf vanuit mijn hart en hoofd, maar blijf wel bij mezelf. In die zin houd ik geen rekening met mijn lezers. Maar ik probeer wel om dingen zorgvuldig te formuleren, ik ben er niet opuit om mensen tegen het been te schoppen. En ik heb heel lang geaarzeld om te schrijven over pesten, met name over mijn eigen verleden. Mijn bedenkingen daarbij waren vooral dat het vaak erg wordt veroordeeld om jezelf neer te zetten als “slachtoffer”. Maar juist omdat ik dat een groot onrecht vind, schreef ik er dus toch over.
Hoe belangrijk zijn de statistieken voor jou?
Op wat voor manier en waar, maak je kenbaar dat je een nieuw blog hebt geschreven?
Ben je tevreden over jouw site?

Natuurlijk kijk ik of mijn blog gelezen wordt, en ik probeer er ook van te leren: welke blogs of onderwerpen zijn succesvol en waarom? Ik vind het ook fantastisch als mijn blog goed aanslaat. Maar sommige blogs wil ik nu eenmaal schrijven, dus het is niet zo dat ik, als een onderwerp niet populair is, er dan maar niet over schrijf. Als ik een blog geschreven heb zet ik het in ieder geval een paar keer op Twitter en vaak ook op mijn facebookpagina. Mijn blog staat nu op blogspot maar ik wil graag nog (ooit) eens mijn eigen website met alle gegevens èn mijn blogs.
Wat vind je van de reacties van lezers op jouw blog?

De meeste reacties zijn heel positief en geven een aanvulling op mijn verhaal. Daar heb ik veel aan. Heel soms komt er een verhaal dat kant nog wal raakt, zo iemand gebruikt mijn blog dan als eigen podium, of als reclame voor zijn/haar bedrijf. Dat vind ik minder geslaagd. In extreme gevallen verwijder ik die reactie dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten